هفته وحدت در سخنان دکتر فاطمه طباطبایی

  • وحدت از دیدگاه امام خمینی ره 

میلاد پیامبرخاتم ، رحمت للعالمین حضرت محمد ص  را خدمت همه شما بزرگواران تبریک عرض کرده و از اینکه پیرو چنین پیامبری هستیم ،حمد وسپاس الهی را بجای می آوریم .

* پیامبری که جایگاه و منزلت شان  بقدری  والاست که قرآن درباره ایشان  می فرماید :  (دنی فتدلی   فکان قاب قوسین او ادنی ).[1]

*پیامبری که به حبیب الله شهرت دارند ، "حبیبِ الله" که توصیفی خاص است  و همچنین اسم  الله  که  با سایر اسماء الهی متفاوت است .

* پیامبری که خداوند می گوید:  اگر نبود اصلا آفرینشی تحقق پیدا نمی کرد .[2]

*پیامبری که می فرمایند : "کُنت نبیّا و کان الآدم بین الماء و الطّین" ،[3]  من بودم در حالیکه هنوز آدم ع خلق نشده بود.

*پیامبری که فرمود :" أنا مدینه العلم و علی بابها" ،[4] یعنی هر علمی ، هر آگاهی ، هر دانشی ، که به بشر برسد از مشکات پیامبرص است، چون ایشان مدینه و شهر  علم هستند .

  • همراهی امامت با نبوت :

نکته جالب این که می فرمایند : علیٌ بابها ؛ هر کسی ممکن است بتواند از دیوار یا هر راه دیگری به این شهر وارد بشود ، اما در این صورت  خطراتی چون  سقوط ، آفات ، نرسیدن و... همه اینها وجود دارد ، اما اگر از باب وارد شود خیلی هموارتر و بی خطر تر میتوان به آن شهر وارد شد ،بنابراین همیشه نبوت با ولایت همراه است .

  • تفاوت نبی با امام :

نبی انسان را از عالم حقایق آگاه می کند ؛ چیزهایی که عقل ما به آنها دسترسی نداشته  و  نمی تواند درک  کند را نبی می داند و ما را به آنها  آگاه و مطلع می کند ؛ بعد از این آگاهی  است که با  امام میتوانیم حرکت را آغاز  و پشت سر او حرکت کرده و به آن مقصد و افقی که نبی برای ما ترسیم نموده برسیم .

از همین رو است که می گویند نبی بر فراز منبر می نشیند و  رو به مردم  آنها  را آگاه می کند و إنباء و خبر می دهد؛ ولی امام پشت به مردم ،در محراب می ایستد و مردم باید پشت سر او حرکت کنند تا بتوانند به آن مقصدی که نبی ترسیم کرده برسند.

  • نظر امام خمینی ره درباره وحدت شیعه و سنی( وحدت حول مشترکات):

   واژه وحدت را امام ره  در آغاز انقلاب مطرح کردند و همیشه هم بر وحدت تاکید داشتند.

 از طرفی می بینیم که امام در مباحث عقیدتی و در آثار و مکتوباتشان ، روی بحث ولایت هم  بشدت تاکید دارند.

حال وقتی در آغاز حکومت،  بحث وحدت را مطرح می کنند؛ آیا  یک مصلحت است ؟

آیا از اعتقاداتشان برگشته اند و تغییر جهت دادند که وحدت را مطرح می کنند و می گویند با اهل تسنن وحدت داشته باشید ؟

 این سؤالی است که مطرح می شود و اگر اشتباه فهمیده شود ممکن است بدآموزی هایی هم داشته باشد .

ببینیم امام ره از چه وحدتی حرف می زنند ؟ این وحدتی که عملیاتی هم شد و امام هم توانستند آنرا به خوبی جا بیاندازند و در انجام آن موفق هم بودند ؛ نظریه ای که مورد آزمون هم واقع شد .

امام ره با شعار وحدت  ، ایران و انقلاب را حفظ کردند ؛  از تمام آن  خطرات و دسیسه های دشمنان ، مانند جدایی شیعه و سنی که  در ایران خیلی گستره بزرگ  و عظیمی داشت کشور راحفظ کردند، این مسئله را   به نحوی هدایت کردند که برادران سنی و شیعه، نه تنها با هم دشمنی نکردند بلکه  دوشادوش و در کنار هم جنگیدند و  از خاک و مرز ایران دفاع کردند.

ایشان به گونه ای این مسأله را هدایت کردند که نه تنها تفرقه ایجاد نشد و  از دل شیعه گروههایی مانند داعش روییده نشد،  بلکه با همدیگر متحد شدند ودر کنار هم  از خاک خود دفاع کردند  و ایران را نجات دادند .

وقتی روی اعتقادات امام ره به بحث ولایت ایشان تردیدی نداریم، پس منظور ایشان از  طرح وحدت شیعه و سنی، چیست ؟

 اگر می گویند وحدت ما سیاسی است آیا منظورشان سیاست بازی است ؟ !

همان برداشتی که به غلط بعضی ها در تعریف سیاست ،از آن یاد می کنند ؟!

یا آن سیاستی که امام ره  آن را تایید  می کنند ؛ یعنی  سیاستی که عین دیانت است ؛ سیاستی که دغل بازی نیست .

  اگر این فکر و درایت امام ره نبود ایران نمی توانست از این خطری که الان  در عراق و سوریه شاهدش هستیم و می بینیم که با تفرقه چه بساطی را درست کرده اند مصون بماند ،دشمان ما بیشترین اختلاف  را بین سنی و شیعه بوجود می آوردند؛ درحالیکه امروز بیشترین توافق را با یکدیگر داریم .

ما با اهل تسنن اشتراکات زیادی داریم ؛ توحید و خدای واحد ، پیامبرخاتم واحد؛ قرآن واحد، و حتی در بسیاری از احکام هم مشترک هستیم .

 ازحضرت امیر ع هم  اهل تسنن با عظمت یاد می کنند.

نیک مردی ، درایت ، اخلاص و... ایشان به کرّات در اشعار بزرگانشان آمده .

اختلاف ما در حزئیات است که در جای خود اهمیت دارد اما نباید مانع وحدت باشد .

ایشان نمی گویند: شیعه ها سنی شوند یا سنی ها شیعه شوند ؛ چون این اتفاق نمی افتد .

همچنین  نمی گویند:  نه من اعتقادات خودم را داشته باشم و نه شما اعتقادات خودتان را داشته باشید و دست از عقایدمان برداریم .

هیچ کدام از اینها منظور نظر امام ره نیست، بلکه  ایشان می گوید: حول محور مشترکاتمان وحدت داشته باشیم و آب به آسیاب دشمن نریزیم.

"وحدت ؛ یعنی حول مشترکاتمان وحدت کنیم ."

ما مشترکات زیادی با هم داریم و اگر حول این مشترکات با هم باشیم قدرت عظیمی پیدا می کنیم .

 امروز یک میلیارد مسلمان در دنیا وجود دارد یعنی  حدود6 /1 کل جمعیت دنیا، ولی قدرت بسیار اندک ، چرا ؟ چون  دائم بین ما تفرقه ایجاد کردند .

ابتدا  اختلافات را ایجاد کردند و بعد حاکمان برخی کشورهای اسلامی را از کسانی انتخاب کردند که فساد ایجاد کرده و به تفرقه دامن زدند و در ادامه هم گروههای تکفیری  و داعش و ....را ایجاد کردند و مسلمانها را به جان هم انداختند .

چه کسی از این تفرقه ها و درگیری های بین مسلمین سود می برد ؟

آیا کسی که سود می برد ، دشمن مسلمانان اعم از شیعه و سنی است یا دوست ایشان ؟ 

پس منظور حضرت  امام ره  که بعضی آن را بد فهمیده اند ،  این نیست که سنی شیعه شود و شیعه سنی شود ؛ بحث های اعتقادی جای خودش را دارد و انجام می شود ، اما باید حول مشترکاتمان که خیلی زیاد هم هست با هم وحدت داشته باشیم تا بتوانیم یک یدواحده شویم که نمونه اش را  در ایران دیده ایم.

شما به یاد دارید در ابتدای انقلاب و جمهوری اسلامی چه مشکلاتی برای ما ایجاد کردند ،ولی امام ره همه را با شعار و طرح وحدت حل  کرده و از  بحرانها عبوردادند؛ بنابراین بر ما لازم است که حرف امام ره را بفهمیم و از آن دفاع کنیم و بدانیم که رمز پیروزی و بقای ما در این وحدتی است که امام ره بیان می کنند .

ان شالله خداوند کمک کند در این ایام پر برکتی که در آن قرار داریم ، وظیفه خود را بفهمیم و نا دانسته آب به آسیاب دشمن نریزیم و بعنوان دفاع از ولایت به ضرر ولایت کاری انجام دهیم .

بار دیگر هفته وحدت و میلاد با برکت نبی مکرم اسلام را به همه مسلمانان جهان تبریک و تهنیت میگویم.

***********************************************************


   [1]- ثُمَّ دَنا فَتَدَلَی*فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى**و در عین بلندى رتبه‏اش به خدا نزدیک و نزدیک‏تر شده *او رسول را آن قدر بالا برد که بیش از فاصله قوس دو سرکمان و یا کمتر فاصله نماند * (سوره نجم /آیات 8-9)

[2] - لَوْلَاکَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاک *گر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم .(مجلسی،‌ بحارالأنوار، ج۱۵)

[3] - کُنتُ نَبیّا و آدم بَین الماء و الطین  من پیامبر بودم در حالی که حضرت آدم بین آب و گل بود. بحارالأنوار ج16  ص402

[4] - رسول اللّه(ص): أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها، فَمَن أرادَ العِلمَ فَلیَأتِ البابَ. من شهر دانشم و علی، دروازه آن است. آن که دانش می خواهد، باید از [این] دروازه در آید. (المستدرک على الصحیحین، ج ۳، ص ۱۳۸، ح ۴۶۳۹؛ المناقب لابن المغازلی، ص ۸۰، ح ۱۲۰ کلاهما عن جابر بن عبد اللّه و ص ۸۱، ح ۱۲۱؛ المعجم الکبیر، ج ۱۱، ص ۵۵، ح ۱۱۰۶۱؛ عنه(ص)؛ الاحتجاج، ج ۱، ص ۱۹۶، ح ۳۷

 

اندکی صبر نمایید...