سفرنامه دیدار بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی

هیئت مدیره انجمن علمی عرفان اسلامی ایران متشکل از خانم دکتر طباطبایی، آقای دکتر علیزاده، آقای محمد رجبی(رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی)، آقای دکتر یوسف‌ثانی، سرکار خانم شایسته، بهمراه خانم دکتر شرکا، آقای دکتر وکیلی، آقای دکتر صادقی، سرکار خانم عمادی، سرکار خانم افشار، جناب آقای زمانپور و سرکار خانم پاکیده، چهارشنبه مورخ هفتم اسفند ساعت 12 ظهر از تهران برای دیدار از مقبره سلطان‌العارفین بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی عازم بسطام شدند. گروه پس از رسیدن به مقصد از جانب آقای دکتر دزیانیان رئیس دانشگاه آزاد شاهرود، خانم دکتر صالحی مسئول پردیس علوم و تحقیقات شاهرود و سایر همکاران مورد استقبال قرار گرفتند.

ایشان صبح روز پنجشنبه هشتم اسفند‌ماه با همراهی مسئولین دانشگاه آزاد جهت دیدار مقبره ابوالحسن خرقانی واقع در روستای قلعه‌نو خرقان (15 کیلومتری شمال بسطام) حرکت کردند.

با ورود به محوطه آرامگاه، جمله منقوش بر سردر مقبره بسیار مورد توجه قرار گرفت:

 هرکس در این سرای درآید نانش دهید.

 نانش دهید و از ایمانش مپرسید.

چرا که هرکه بر درگاه باریتعالی به جانی ارزد البته بر خوان بولحسن به نانی ارزد.

مزار شیخ را ساختمانی ساده با معماری اسلامی منقوش به اشعار و حکایات منسوب به خرقانی و دیگر بزرگان احاطه کرده بود که این حکایات و لطایف بسیار بر معنویت فضا می‌افزود.







الهی چه‌بودی که دوزخ و بهشت نبودی تا پدید آمدی که خداپرست کیست؟

از هرچه دون حق است زاهد گردیدم. آنگاه خویش را خواندم

ایشان همچنین از کتابخانه مجاور آرامگاه دیدار نمودند و در بازگشت عازم مقبره امامزاده محمد بن صادق در جوار مقبره بایزید بسطامی شدند.

پس از اقامه نماز و زیارت امامزاده، بر سر مزار بایزید بسطامی حاضر شدند.

مقبره بایزید شامل اطاقکی بسیار کوچک فاقد گنبد و بارگاه بود که سنگی مرمرین با سنگ‌نوشته‌های زیبا در وسط آن قرار گرفته بود.

پس از آن خانقاه بایزید را که عبادتگاه بسیار کوچکی بدون پنجره و دارای محرابی گچی با نقوشی از همان جنس بود را بازدید کردند. گروه همچنین از موزه عرفان شرق واقع در محوطه امامزاده که در چند قدمی مزار بود دیدار کردند و توضیحات راهنمای موزه را استماع نمودند.

عصر همان‌روز بهمراه مسئولین دانشگاه آزاد از موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی شاهرود دیدن کردند؛ 



و در بازگشت در مسجدجامع و سنتی شیخ علی‌اکبر نماز مغرب و عشا را اقامه نمودند.

صبح روز جمعه نشستی علمی با میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در محل دانشگاه برگزار گردید. در این نشست روسا و معاونین و مسئولین دانشگاه آزاد حضور داشتند از جمله: جناب آقای دکتر دزیانیان رئیس دانشگاه، حجت‌الاسلام نظری مسئول دفتر فرهنگی، جناب آقای مهندس سمیعی معاون اداری و مالی، جناب آقای مهندس ابوالقاسمی‌فرد معاون دانشجویی، جناب آقای دکتر آقایان مسئول ارزشیابی اساتید، جناب آقای دکتر منانی معاون پژوهشی، جناب آقای مهندس حسینی‌نژاد مدیر روابط‌عمومی، جناب آقای رحمانی مدیر اداری، جناب آقای اکبری مسئول حراست، جناب آقای ابوالقاسمی از مرکز تحقیقات کشاورزی، جناب آقای دکتر اشرفی استاد دانشگاه سمنان، خانم دکتر شریعتمدار طهرانی استاد دانشگاه سمنان، خانم دکتر صالحی مدیر پژوهش و قائم‌مقام ریاست در پردیس علوم و تحقیقات شاهرود.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن، آقای دکتر دزیانیان ضمن خیر مقدم، گزارشی از وضعیت دانشگاه را ذکر نمودند و حضار را معرفی نمودند.

سپس خانم دکتر طباطبایی رئیس انجمن ضمن تشکر از مهمان‌نوازی دانشگاه آزاد، مطالبی در مورد عارفان اسلامی بخصوص بایزید بسطامی و نکات دوگانه‌ای که در مورد شخصیت وی ذکر شده است ایراد نمودند.

در ادامه آقای محمد رجبی رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت مدیره انجمن، تاریخچه و بستر تاریخی بایزید و  خرقانی و تاثیرگذاری این دو نفر بر عرفای بعد از خود سخنرانی نمودند. 

سپس آقای دکتر وکیلی بحثی در مورد شطحیات عارفان بخصوص بایزید مطرح کردند.

در ادامه خانم شایسته مسئول کمیته آموزش انجمن در مورد نیاز نسل امروز به معنویات و نقش عرفان برای پاسخگویی به این نیاز صحبت کردند.

سخنران بعدی نشست آقای دکتر علیزاده نائب رئیس انجمن بودند که تفسیر عرفانی فلسفی جمله لیس فی جبّتی الا الله از بایزید را موضوع سخنان خود قرار دادند.

حجه‌الاسلام نظری در ادامه نشست ضمن اظهار خوشوقتی از همنشینی عرفان و فلسفه نکاتی را درباره مسائل فرهنگی دانشگاه آزاد مطرح کرند؛ و در ادامه تعدادی از حاضرین سوالاتی را درباره عرفان مطرح کردند که پاسخ‌های لازم از سوی کارشناسان انجمن به ایشان ارائه گردید. و در پایان نشست از محوطه دانشگاه و دانشکده‌ها و ساختمان‌های موجود دیدار کردند.

عصر روز جمعه نهم اسفند با بدرقه مسئولین دانشگاه، گروه شاهرود را به مقصد تهران ترک کردند.

 

اندکی صبر نمایید...