درمان روان با اسماء الهی با سخنرانی دکتر حسین اقبالی نسب

                                                           باسمه تعالی

گزارش دور همی معنوی 28 اردیبهشت 1398

دکتر اقبالی نسب ؛ کارگاه درمان روان با اسماء الهی

 

شنبه 28 اردیبهشت و در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان ، انجمن عرفان اسلامی میزبان عزیزان شرکت کننده در کارگاه درمان روان با اسماء الهی با سخنرانی دکتر حسین اقبالی نسب  بود .

این جلسه  با حضور خانم دکتر طباطبایی و جمعی از علاقمندان ،  با تلاوت آیاتی از سوره بلد توسط دکتر اقبالی نسب آغاز و مقارن اذان مغرب خاتمه یافت .

استاد اقبالی نسب با تذکر این نکته که این جلسه برخلاف دیگر جلسات محتوی عمومی نداشته و کاملا تخصصی است بحث را آغاز  و تاکید نمودند ، معنویت امری است مورد نیاز همه انسانها و  راه سریع رسیدن به آن  امساک و روزه داری  که نوعی ریاضت است میباشد .

قرآن کریم در ماجرای اصحاب کهف میفرماید این موضوع از نظر شما و دنیای مادی  عجیب است در حالیکه بواقع و در دنیای معنویت عجیب نیست ؛ کافی است باور کنید تا  براساس قانون فیزیک کوانتوم که اجزای عالم بر اساس مشاهدات خود رفتار میکنند با این باور شما مشاهدات و نگاه شما تغییر هم کند .

اتفاقی که در ماه رمضان برای ما می افتد این است که وقتی ما بصورت ارادی ضعف بدنی را تجربه میکنیم ، به ذهن چنین القاء میشود که تو هم برو معنویت را تجربه کن ، حال اگرذهنی الگوی زندگی معنوی نداشته باشد در اینجا می ماند و نهایتا به بدن پاسخ میدهد روزه داری یعنی همان نخوردن و نیاشامیدن که این برای مفهوم روزه داری خیلی اندک است .

بیشتر آسیبهایی که به مغز ما میرسد (تروما ) بدلیل آن است که گاهی برای مصیبت ها و صحنه های بدی که در طول زندگی مشاهده میکنیم نمیتوانیم تحلیل معنوی بیاوریم ، وقتی تحلیل معنوی داشته باشیم دیگر آسیب مغزی یا تروما پیش نمی آید .

شرکت در کلاسهای اینچنینی به ما کمک میکند که معنوی زندگی کردن را بیاموزیم  تا علاوه بر بالا بردن طول عمر ، عمق عمر خود را هم بالا ببریم . انگیزه  و دلیل  برای زندگی،  ویژگی انسانهای معنوی  است که  حیرت ، مکاشفه و حقیقت جویی از مهمترین آنهاست  .

دو بیماری مهم روانشناختی افسردگی و اضطراب که بسیار قدرتمند و خطرناک هستند بشدت در حال گسترش و شیوع در دنیا هستند و توصیه روانشناسان برای مقابله با آنها تقویت ایمان است ؛  پس باید معنویت را در خود افزایش دهیم .

از دیگر ویژگی های  انسان معنوی ؛ مبدّل بودن است ، انسان مبدّل مشکل را به مسئله  و نیاز را به خواسته ، تبدیل میکند . برای معنویت افزایی پنج مرحله اساسی باید طی شود که عبارتند از : خودشناسی ، خداشناسی ، ارتباط با خداوند ، زیست معنوی  و شفاء ؛ کسیکه این پنج مرحله را طی کند انسانی است که وجودش مبدّل است .

پیش فرضهایی که نمیگذارند تا ارتباط درستی  با خداوند برقرار کنیم عبارتند از : نگرانی منفی از خدا ، مکفی دانستن ذکر زبانی و علم زدگی .

در ادامه دکتر اقبالی نسب با برشمردن  اسماء حسنی الهی و ویژگی های برخی از آنها با توجه به آیات قرآن کریم ، تاثیرات و خواص برخی از آنها را در زندگی مادی تبیین نموده و یاد آور شدند ؛ عرفان صحیح عرفان برگرفته از اسماء الهی است و واسطه فیض این عرفان ملائکه هستند  . از آنجا درک  حقیقت همه آنها در این جهان امکان پذیر نیست ، انتقال ما از این عالم به جهان دیگر برا ی امکان تجربه این اسماء است و بهشت جایی است که این اسماء حسنی تجلّی پیدا میکنند .

برای تجربه معنویت باید راه رشد را انتخاب کنیم و این حال خوب نتیجه انتخاب و تجلّی اسم رشد الهی در سبک زندگی خواهد بود .

چهار منبع به رفع  فشار و استرس در انسان کمک میکند که عبارتند از : منابع زیستی ، منابع شناختی ، منابع ارتباطی و منابع معنوی ، که متاسفانه معمولا به منابع معنوی توجه زیادی نمیشود ؛ در حالیکه در علم روانپزشکی جدید هم تاکید شده است که چهار رفتاری  که از مغز ما مراقبت میکنند عبارتند از : ورزش هوازی هفتگی ، تغذیه سالم ، خواب  و مراقبه .

 ذکر  در حقیقت یک روش شناخت درمانی از تصور اشتباه از خداوند است ، وقتیکه درک ما از خداوند اشتباه باشد درمان نیاز داریم ؛ برداشت و تفسیر غیر سبّوحی ما از خداوند در زمیینه روانشناختی ما از تحلیل مشکلات اثر مستقیم دارد .

اسماء حسنی الهی قابلیت این را دارند تا با ترمیم تلقی و تصورات ناهشیار ما از خداوند؛ افسردگی و اضطراب های ما  را  درمان کنند .برخی عوامل جذب اضطراب در زندگی ما عبارتند از : نقص امکانات زندگی ، آسیب های محیطی ، ضعف در مقابل قدرتها ، خطاهای جبران ناپذیر ما در گذشته ، از دست دادن احترام و ارزشمندی ، اضطراب از مرگ و... که هریک را میتوان با ذکر اسماء حسنی مرتبط درمان نمود .

 این جلسه با قرائت اسماء حسنی و چند آیه از سوره مبارکه آل عمران توسط دکتر اقبالی نسب  به اتمام رسید و حاضران پس از برگزاری نماز جماعت به امامت ایشان ، افطار گشودند .

اندکی صبر نمایید...