دکتر قاسم کاکایی(رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی ایران) در نشست تخصصی عشق و محبت از دیدگاه عارفان مسلمان:

عشق و محبت از دیدگاه آیت‌الله انصاری همدانی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم کاکایی، رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی ایران در سخنرانی خود با موضوع عشق و محبت از دیدگاه آیت‌الله انصاری همدانی در نشست تخصصی عشق و محبت از دیدگاه عارفان مسلمان که 14 اسفند 97 به همت انجمن علمی عرفان اسلامی ایران در همدان برگزار شد، با بیان این سؤال که چه چیزی عین‌القضات، باباطاهر و آیت‌الله انصاری همدان را به هم پیوند می‌دهد؟ اظهار کرد: هر علمی اصطلاحات خاص خود را دارد و اگر کسی آشنا نباشد در جلسات و محافل آن چیزی متوجه نمی‌شود اما در علم عرفان اگر کسی هیچ اصطلاحی را هم بلد نباشد و آن را تجربه نکرده باشد در محافل عرفانی سخنان را می‌فهمد و یاد می‌گیرد.
وی افزود: اصطلاحات زبان عرفان با زبان همدلی شنیده و گفته می‌شود. زبان عرفان، زبان عشق و تأثیرگذار بر انسان است.
کاکایی با اشاره به اینکه تمام علوم موجب حجاب می‌‌شوند اما زبان عشق وصل‌کننده است، بیان کرد: معرفت و محبت از هم جدا نیستند معرفت به جمیل علی‌الاطلاق باعث حب و عشق اوست.
وی با تأکید بر اینکه عشق خودخواهی را می‌کشد و قلب را نرم می‌کند، گفت: پیامبر اسلام(ص) نیز با رحمت الهی نرم شدند، عشق خودخواهی‌ها را می‌سوزاند، تمام مشکلات از غرور و خودخواهی نشئت می‌گیرد، عشق چاک خوردن وجود آدمی از خودپرستی است.
کاکایی با بیان اینکه عشق، انسان را از مدعی بودن خارج می‌کند، ادامه داد: آیت‌الله نجابت به نقل از زمانی که در نجف خدمت سیدعلی قاضی بودند می‌گوید روزی از سیدعلی قاضی پرسیدم آیت‌الله انصاری که گفتید توحید و توفیق را مستقیماً از خداوند متعال گرفته است، دیده‌اید؟ که ایشان فرمودند بله روزی قرار بود همدیگر را ملاقات کرده و بحث توحیدی داشته باشیم اما از دور که ایشان را دیدم متوجه شدم با کسی همراه هستند که به مقام توحید نرسیده بود بنابراین با ایشان تماس گرفته و خواستم که جلسه را کنسل کنند.
وی افزود: پس از رحلت سیدعلی قاضی، آیت‌الله نجابت از آیت‌الله انصاری پرسیدند که آن روز چه اتفاقی افتاد و ایشان در پاسخ گفت «قلبم، همان لحظه گفت که نروم و بعد از پشیمانی تماس سید قاضی را دریافت کردم»
کاکایی خاطرنشان کرد: چیزی که آیت‌الله انصاری را انصاری می‌کند مجتهد بودن و پای در راه عشق گذاشتن است. انصاری، بدون آنکه تمامی مفاهیم عرفان را مطالعه کرده باشد، به تمام آن ها اشراف کامل داشت، او توحید را بی واسطه از خدا گرفته است و به غیر توحید نمی اندیشید به همین سبب بود که در جوانی به درجه اجتهاد رسید.

وی افزود: حد اعلای محبت عشق است، زبان عرفان زبان عشق است و عشق بر انسان تاثیر گذار است. همه علوم موجب حجاب می شود، چیزی را که به آن معرفت نداشته باشیم نمی توان عاشقش باشیم.

اندکی صبر نمایید...