انجمن علمی عرفان اسلامی ایران برگزار کرد:

نشست امنیت کودک در فضای مجازی

دومین دورهمی معنوی با موضوع امنیت کودک ونوجوان در فضای مجازی شنبه ۲۹ دی ماه در انجمن علمی عرفان اسلامی برگزار گردید .
دورهمی معنوی که به تلاش گروه معنویت برای همه هرشنبه ساعت ۱۵ الی ۱۷ در سالن اجتماعات انجمن برگزار می گردد به موضوعات کاربردی وتربیتی می پردازد.
در آغاز این دورهمی معنوی دکتر داورنیا از مجریان طرح معنویت برای همه به ضرورت پرداختن به موضوعات کاربردی وعملیاتی درحوزه کودک ونوجوان اشاره کرده و تاکید کردند دردنیای مدرن و عصر ارتباطات تربیت مربیان آگاه توانمند و هوشمند  و متخلق به اخلاق الهی دردستور کار این گروه قرار دارد.


بر همین اساس ازهرطرح وایده ای که همسو با اهداف انجمن عرفان اسلامی بوده و درجهت بالابردن آگاهی علمی  و معنوی آحادجامعه باشد استقبال کرده و می کوشد گامهای موثری برای بهبود کیفیت زندگی و غنا بخشیدن به آن بردارد.
ایشان تاکید کردند معنویت وعرفانی که که ما از آن سخن می گوییم برگرفته از عرفان اسلامی و شیعی مبتنی بر آموزه های قرآنی وروایی است.
عرفانی پویا وحماسی که انسان را از کنج خانه و خانقاه به بطن جامعه می کشاند تا در کنار اصلاح فردی مصلح اجتماعی هم باشد.
با توجه به مقتضیات عصر حاضر وپیشرفت تکنولوژی و ارتباطات  و ضرورت پرداختن به سواد رسانه ای در دنیای امروز ما نیز معتقدیم با سواد کسی هست که از آموخته ها واندوخته هایش در جهت تغییر زندگی گام بر دارد وی خاطر نشان کرد طرح معنویت برای همه با تاکید بر مولفه های خودشناسی، خودآگاهی، حقیقت طلبی ، تقویت عزم و اراده، خویشتنداری، مهربانی ، پرهیز از قضاوت وپیشداوری، تقویت روحیه پرسشگری و..
می تواند مربیان و درعین حال کودکان ونوجوانان را در عصر حاضر مجهز به ابزار حضور در عرصه تکنولوژی و فناوری گرداند .
مولفه حقیقت طلبی و پرسشگری   یکی از مهمترین مولفه هایی هست که گروه معنویت برای همه برآن تاکید دارد . تربیت انسانهای متفکر،  حقیقت طلب و پرسشگر در دنیایی که واقعیت حقیقی و مجازی درهم آمیخته است.
ایشان خاطر نشان کرد ازکودک ونوجوان برای انتخاب هایشان چرایی ودلیل طلب کنید و آنها را به فکر و تامل وادارید. سوالهایی از این قبیل که:
چراین فیلم را انتخاب کردی ؟
این فیلم یا بازی چه ویژگیهایی داشتند 
چه سبک زندگی را ترویج کردند ؟
بنظرت هدف ازساخت این فیلم وبازی چه بوده ؟
یا از خودمان بعنوان مربی والگو بپرسیم 
چرا من در فضای مجازی حضور دارم ؟
وبسیاری چراهای دیگر و پاسخ به آنها ....


درادامه این بحث مهندس رشاد مسئول گروه کلیک کودک گفتند: محور اصلی نشست ما بررسی امنیت کودک و نوجوان در فضای مجازی و راهکارهای رسیدن به این امنیت است. مؤسسه کلیک کودک مجموعه ای است که به این موضوع ورود کرده و این موضوع را یکی از سرفصل های کارگاه کودک و هوش معنوی قرار داده .

در حال حاضر ارتباط افراد خانواده با یکدیگر بشدت رو به کاهش است حتی زمانی که همه در منزل هستند ، زیرا غالب وقت آنها به بررسی موبایل و تبلت و .... صرف میشود و این موجب شکاف در خانوادهخواهد شد .

مشکل از آنجاست که ما روش استفاده صحیح از تکنولوژی را نیاموخنه ایم و به جای آنکه تکنولوژی در اختیار ما باشد ما در اختیار تکنولوزی قرار گرفته ایم.

راه حل این مشکل بالا بردن سطح آگاهی والدین و تربیت کودکان هوشمند است ، والدین و مربیان در این میان باید نقش آگاهی بخشی و تثبیت زیر ساختها را داشته و تفکر انتقادی کودک و روحیه پرسش گری و حقیقت جویی او را افزایش دهند .

یکی از نکات مهم برای والدین آن است که سواد رسانه والدین باید بیشتر از کودکان باشد ،والدین و مربیان باید آگاه تر از کودکان و نوجوانان باشند ؛ حتی بهتر آن است که فرزندان ما در امور مجازی وابسته و محتاج اطلاعات ما باشند و بجای آنکه سؤالات خود را از دوستانش بپرسد از والدین سؤال کند .

نکته دیگر آنکه فرزندانمان را عادت دهیم برای رسیدن به خواسته هایشان تلاش کنند ، حتی بازی ها و برنامه های رایانه ای خود را خود بسازند ، اینگونه کسب مهارت میکنند .

نکته دیگر استفاده از ابزارهای کنترلی است تا والدین بتوانند استفاده فرزند خود از فضای مجازی را کنترل کنند. توجه داشته باشیم این فضای مجازی نیست که دغدغه آور است بلکه نا آگاهی ما آن را تبدیل به معضل و دغدغه میکند .

 

در ادامه این نشست آقای مهندس سیفی کارشناس ارشد شبکه های کامپیوتری و امنیت اطلاعات سخنان خود را اینگونه مطرح کردند: کودک امروزه از لحظه تولد و حتی پیش از آن ، با گوشی های موبایل سرو کار دارد ، از همان لحظات نخست همه را در حال تصویر برداری از خود و به اشتراک گذاشتن آن در فضاهای مجازی میبیند ؛ هنگامیکه بزرگ میشود نیز به راحتی خود صاحب گوشی ، تبلت ، رایانه شده و وارد فضای مجازی میگردد . اینگونه است که میگویند فضای سایبری و مخاطرات کودکان را احاطه کرده است.

ما در مقابله با این دنیای مجازی دو راه پیش رو داریم : 1/ مقابله و تحریم  2/ آگاهی رسانی ؛بدیهی است که راه دوم مناسب و بهتر است.باید با تکنولوژی همراه شد و درباره آن آگاهی پیدا کرد .آگاهی رسانی یک فرآیند تکرار پذیر است ؛ همانگونه که انبیاء هم برای تکرار آمده اند .

امنیت یعنی حفاظت از دارایی های ارزشمند ، ما دارایی های مادی خود را اعم از منقول و غیر منقول بطور ویژه محافظت و نگهداری میکنیم؛ اما نحوه نگهداری و حفاظت از اطلاعات سیستم های مرتبط با فضای مجازی خود را نمی دانیم ، در حالیکه دستگاه های مرتبط با اینترنت به طور دائم در معرض حملات سایبری وهک شدن هستند.

شبکه های اجتماعی و وفضاهای مجازی در حال حاضر تبدیل به بستری ازز زندگی ما شده است و این تهدیدی است که با آگاهی ما میتواند تبدیل به فرصت شود.
 

ما با نکات امنیتی گوشی خود چقدر آشنا هستیم ؟ با اصطلاحات : کی لاگر ؛ جاسوس افزار ؛ فیشینگ ؛ قسمت تاریک وب Darkweb ؛ و... چقدر آشنا هستیم ؟

باید مهارتهای جهانی مرتبط با اینترنت و رایانه را آموخت ؛ الان در دنیا آموزش Ekids  وجود دارد که مهارتهای هفت گانه کار با رایانه و اینتر نت را مخصوص رده سنی 7 تا 12 سال آموزش می دهد.

 

سخنران پایانی این نشست آقای مهندس حبیبی بودند. ایشان در بیانات خود آوردند: با توجه به اینکه فضای مجازی پیرامون ما را بطور کامل احاطه کرده است؛ چگونه باید از آن استفاده کرد تا این تهدید تبدیل به فرصت شده و بجای آنکه دغدغه والدین کنترل کودک باشد ؛ کودک خود بطور منطقی با این موضوع برخورد کند .

با توجه به اینکه روش سلبی راه حل مناسب برای این حل مشکل نیست ؛ باید با استفاده از دو روش : کنترل و هدایت کودکان جهت استفاده بهینه از این ابزار ، مشکل را حل نمود .

وظیفه والدین و حتی خود کودک و نوجوان است که بدانند اگر احتمال بروز خطایی می رود بتوانند مانع آن شوند و از آن پیشگیری کند. از دیگر سو باید فرزندان خود را هدایت کنیم بسوی استفاده بهینه از این ابزار .

می توان از این روش استفاده کرد که برای کودک و نوجوان جذاب هم هست و عنوان آن آموزش برنامه نویسی به آنهاست. در حقیقت ما از ابزارهای دیجیتال استفاده کرده و به کودک برنامه نویسی می آموزیم تا او خود یک سری از مسائلش را حل کند .

نرم افزاری بنام اسکرش توسط دانشگاه MIT آمریکا  اختراع شده که با همان روش بازی چیدمانهای پازلی که اغلب بچه ها بلد هستند برنامه نویسی را به آنان یاد میدهد . در این روش ضمن رشد خلاقیت کودکان او خواهد توانست داستان سرایی کند یا بازی جدیدی را خود ابداع کند . هدف اصلی ما در این آموزش ، آموزش برنامه نویسی نیست بلکه پرورش خلاقیت است تا بتوانند مسائل را خوب بشناسند و راه حل های بهتری برایش پیدا کنند تا فردایی بهتر را بسازند .

انجمن عرفان اسلامی ایران در نظر دارد دوره های آموزشی امنیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را  جهت مهارت آموزی به مربیان، والدین و پرورش خلاقیت و توانایی حل مسئله در دانش آموزان در انجمن برگزار نماید.

 

اندکی صبر نمایید...