همایش ملی عشق و محبت از دیدگاه اهل بیت

سخنرانی دکتر کاکایی دبیر علمی همایش در مراسم افتتاحیه

 همایش ملی عشق و محبت از دیدگاه اهل بیت علیهم السلام طی روزهای ۳ و ۴ اردیبهشت‌ماه جاری طی ۷ نشست علمی با مشارکت انجمن علمی عرفان اسلامی ایران در تالار علامه جعفری این دانشکده برگزار شد که نشست اول به برنامه افتتاحیه اختصاص داشت.
در برنامه افتتاحیه بعد از خوشامدگویی  حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم کاکایی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه سخنان خود را اینگونه آغاز نمودند:
 ایشان با اشاره به جایگاه ادبی، عرفانی و علمی شیراز از قدیم‌الایام تا کنون و ظرفیت‌هایی نظیر وجود سعدی، حافظ و غیره گفت: قطعاً شیراز یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای برگزاری این همایش است.
وی، شیراز را به وادی صلح و صمیمیت و صفا تشبیه کرد و همچنین علمای بزرگ آن را نظیر ملاصدرا و غیره را برشمرد و گفت: علاوه بر همه این‌ها سه امر انگیزه برگزاری این همایش را مضاعف ساخته است.
کاکایی ادامه داد: نخست چهره خشن شیطانی و غیرانسانی از اسلام که با حمایت مستکبران و تبلیغ گروه‌های تکفیری چون داعش موجی از اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در سطح دنیا و منطقه به راه انداخته است.
دبیر علمی همایش ملی «عشق و محبت از دیدگاه اهل بیت(ع)»، دومین دلیل برگزاری این همایش را فراموش شدن «... رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ...؛ ... با همدیگر مهربانند...» آیه ۲۹ سوره فتح در بین امت پیامبر(ص) و حتی در میان شیعه امیرالمومنین(ع) به نحوی که در برخوردهای سیاسی و تعاملات اجتماعی بعضاً به جای محبت و مهرورزی جز کینه و نفرت‌پراکنی نمی‌یابیم و حتی نام عشق و همایش عشق که به میان آید، اعتراض‌هایی ممکن است شروع شود، برشمرد. 
وی گفت: سوم، مظلوم واقع شدن واژه عشق به نحوی که اسم او را بر هر محفل و بازاری می‌شنویم ولی رسم او را نمی‌یابیم؛ گاهی می‌یابیم برچسب هر کالای دروغین اعم از فیلم و سینما و غیره را تا جیب برخی را پر و مغز برخی تهی کنند.
کاکایی با بیان اینکه گاهی عشق هم لق لقه زبان کسانی قرار می‌گیرد که آستان بلند عشق را در حد امیال پست پایین می‌آورند، گفت: برگزاری این همایش با همدلی بسیاری از افراد، ارگان‌ها و مؤسسات علمی و فرهنگی کشور از وزرت علوم و ارشاد تا مؤسسات علمی و دانشگاه‌ها، شخصیت‌ها و اندیشمندانی که با تشویق‌های خویش بر رونق آن افزوده‌اند، شکل گرفت.
وی با بیان اینکه از ۱۰۰ مقاله‌ای که به دبیرخانه همایش ارسال شد، ۷۰ مقاله به صورت چکیده چاپ و ۱۰ مقاله به عنوان مقالات برگزیده به صورت سخنرانی ارائه می‌شوند، گفت: چشیدن حلاوت محبت خداوند بالاترین آرزویی است که می‌توان برای تمام رهروان این راه درخواست کرد.
کاکایی در پایان همکاران این همایش را برشمرد و گفت: این همایش به‌همت و همکاری دانشگاه شیراز، انجمن علمی عرفان ایران، انجمن علمی حکمت و فلسفه، مجمع عالی حکمت اسلامی، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های شیراز و فارس، معاونت فرهنگی وزارت کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره‌کل اوقاف، دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیراز و اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز برگزار شد.
پیام آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان پخش خواهده شد و بعد از آن کاووس حسن‌لی، استاد دانشگاه شیراز به سخنرانی می‌پردازد.
 

 
 
 
اندکی صبر نمایید...