عرفان اسلامی با مدار ثنویت جسم و روح به تقبیح نفس میپردازد. نفسی که حیات دنیوی را پاس میدارد و وابسته به دنیاست و از سوی دیگر عارف به دنبال رهایی از بند جسم است. فراغت از دنیای فانی و سر به سر شدن با معشوق را طلب میکند.
برای عارف مرگ دروازه ورود به جهانی است که در آن جا جز معشوق کسی نیست و هر چه هست اوست. عرفا ولد را در مرگ می دانند. این نوع نگاه که نگاه «فراطبیعت گرایان» نامیده می شود، دیدگاهی است که بیان می دارد در مرگ است که حیات غیر اصیل از بین می رود و حیات اصلی پا پیش می گذارد. این بیان دیدگاهی بسیار متفاوت با نگاه فلاسفه ای که مرگ را «انتخاب اجباری» و نقطه پایان زندگی می دانند، دارد.
«فراطبیعت گرایان» معنی زندگی و به تعبیری؛ هدف و ارزشمندی زندگی را در پیوند با قلمروی روحانی (خدا یا روح) می دانند و مالک معناداری یا بی معنایی زندگی را در میزان این پیوند یا بُریدگی و دوری از آن تفسیر می کنند.
«مرگ آگاهی» در مقابل با «غفلت از مرگ قرار» دارد. هرچند «مرگ اندیشی» میتواند پیامدهای منفی در پی داشته باشد اما نتایج آن از پیامدهای نوع نگاه به مقوله مرگ است. عرفای مسلمان«مرگ آگاهی» و «مرگ اندیشی» را با رویکرد بریدن از نفس، خواسته ها و شهوات و بریدن از تعلقات هوا و هوس می دانند. این بریدن را « مرگ خودخواسته و ارادی» می توان عنوان کرد. این مرگ خودخواسته و ارادی همان «موتوا قبل أن تموتوا» است.
در این عقیده، روح انسانی پیش از مرگ اجباری و طبیعی با گزینش مرگ اختیاری از خواسته ها و تعلّقات مادی و شهوانی منقطع گردیده و یاد خداوند و آخرت، فراروی او قرار می گیرد.
مرگ پیش از مرگ، امن است ای فتی
این چنین فرمود ما را مصطفی
گفـت: مُوتُــوا کُلُّکُـم مِــن قَبــلِ أَن
یَأتِی المَوتُ تَمُوتُوا بِالفِتَن
عرفای اسلامی مرگ را در سه نوع دسته بندی می کنند:
الف:«مرگ اختیاری» که این مرگ عاشقانه فنای در حق شدن است،
ب«: مرگ اجبار»ی که همان مرگ بیولوژی و طبیعی است
و ج) «مرگ باطنی» که در آن قلب انسانی در فسردگی دنیا و دلبستگی به آن هلاک می گردد.
در مرگ اختیاری آدمی با برنامه های الهی و عرفانی بر خودبینی و انانیت خود چیره می آید و نفس را به بند دین و ایمان و عقلانیت می کشاند و از آن به تجلیه ، تخلیه و تحلیه می رسد.
در «تجلیه» نفس قوا و اعضاى بدن را به مراقبت کامله در تحت انقیاد و اطاعت احکام شرع و نوامیس الهیه وارد می آورد تا پاکى صورى و طهارت ظاهریه در بدن نمایان شود. فرد پس از این مرحله به «تخلیه» می رسد که نفس به مضار و مفاسد اجتماعى و انفرادى اخلاق رذیله و خوی هاى پلید آگاهى یابد و به تدبر در عواقب وخیم آنها در دنیا و عقبى، برطبق حکمت های علم اخلاق آن صفات ناپسند را از خود دور و محو می نماید.
پس از حصولِ «تخلیه» و رفع موانع خود، «تحلیه» پیش می آید که در آن انسان به زیور اخلاق نیک و خوی هاى پسندیده که در نظام اجتماع و فرد تأثیر بسزا و عمیق دارند آراسته می شود و این خود پاکیزگى باطن و طهارت معنویه است که تا این معنى حاصل و متحقق نشود آدمى در باطن آلوده و نجس خواهد.
پس از این مرحله است که «مرگ اختیاری» واقع می شود که نتیجه آن مجذوب شدن قهرى است به عالم حقیقت و سرد شدن از عالم مجازى که عرصه ناپایدار ممکنات است و رفته رفته محبّت شدّت نماید و اشتعال و افروختگى در روح عیان گردد و از خود بیخود و بىخبر شود و این مقام را که مرتبه چهارم از کمال قوه عملیه است فناء گویند.
عرفان اسلامی انسان را موجود متناهی و رو به مرگ نمی داند بلکه وی را حضوری ماورای مرگ و مرگ او را تکاملی برای زیست جاودانه میداند چنانچه دلدادگی به ماسوی الله هبوط و بی معنایی زندگی انسانی را در پی دارد.
«مرگ اندیشی» عرفانی به معنی بیداری، تلاش، توجه به جاودانگی در آخرت و درک ناپایداری اموردنیوی است. این مرگ از بین رفتن وجود نیست بلکه بالا رفتن و به جاودانگی رسیدن است. این جاودانگی همان سیر تکامل حیات روحانی است و سر چشمه این اندیشه نیز آیه شریفه؛ « إنّا لله و إنّا إلیه راجعون»(بقره/156) است
نویسنده: سامان صاحب جلال
منایع:
1- اکرمی، سید محمّد: مرگ در نظر مولوی، مجله یغما سال سی ام شماره 6؛ شهریور 1356، به نقل از: کتاب: تحفه های آن جهان : ی علی دهباشی، 9382 ، تهران: سخن.
2- ای ونز، رابرت مرگ و جاودانگی در اندیشه ترجمه: شهین اعوانی، مجله فرهن ، گ ،» هایدگر و عرفان اسلام» ترجمه: شهین اعوانی، مجله فرهنگ
3- فرامرز قراملکی، احد و حیدرهمتی «چیستی و انواع مرگ از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا» فصلنامه علوم انسانی و اسلامی، سال هفتم، شماره 3و4، ص19-38
4- عباسی داکانی، پرویز، مقدمه ای بر مرگ اندیشی در حکمت دوره اسلامی، نامه فلسفی شماره اوّل، ص131-165